Abel Tasman Coastal Track - 2denní trek

Národní park Abela Tasmana se nachází na severu Jižního ostrova NZ a byl vyhlášen jako NP v roce 1942. Podle mnohých je nejkrásnějším NP na Novém Zélandu a byl jednou z našich prvních zastávek při cestování po Jižním ostrově. Abel Tasman Coast Track je nejznámější trasa v tomto národním parku, patří k deseti Great Walks of New Zealand a je nenáročná, protože vede víceméně po rovině. Je dlouhá 51 km, vyhraďte si na ni 3-5 dní (v létě), ale dá se zvládnout i za 2 dny (např. v zimě, kdy je na koupání moc chladno). Na chaty a kempy zde je potřeba vždy rezervace předem.

Náš trek: Po návštěvě info centra v Motuece jsme se rozhodly absolvovat část Abel Tasman Coast Tracku a to z Awaroa Bay do Marahau (Marahau je vlastně výchozí bod pro návštěvu tohoto parku - šly jsme tedy trek vlastně opačně - od konce na začátek). Naši trasu jsme měli naplánovanou na 2 dny (1. den asi 12 km, druhý den asi 26 km). Ochotný personál infocentra v Motuece nám zarezervoval water taxi a chatu v Bark Bay (celkem 76 NZD/os.). Hned druhý den vyrážíme.

1. den treku: Ráno jsme zaparkovaly náš van před Water Taxi Centrum v Marahau. Zde jsme také měly možnost zdarma uschovat cenné věci jako například notebooky. Water taxi nás dopravilo do Awaroa Bay (42 NZD/osoba). Podrobný popis lze najít zde: https://www.abeltasmancentre.co.nz/watertaxi.html  nebo konkurenční přepravní společnost https://aquataxi.co.nz/ . Po cestě jsme zastavovaly u Split Apple Rock a Seal Colony u Tonga Island, kde jsme měly možnost vyfotit si roztomilé tuleně, kteří se před námi předváděli a vystavovali na kamenech.

Cestu z Awaroa Bay do Onetahuti jsme již šly po svých a trvala necelé 2 hodiny (5,3 km). Nenáročný trek vedl původní buší s ojedinělými výhledy na moře. Když jsme dorazily k Onetahuti Beach, nenastal ještě odliv (tento úsek nelze obejít jinou trasou), a proto jsme musely asi hodinu a půl čekat než voda klesne. Po dlouhém čekání jsme se v závěru rozhodly zout boty a přeběhnout po stále částečně zaplavené pláži naboso. Jelikož jsme zde byly na začátku jara, voda byla ještě dost studená.

Další část treku vedla z Onetahuti k Bark Bay Hut a trvala 2-2,5 hodiny (6,1 km). Opět jsme sem bohužel dorazily při přílivu, tudíž jsme musely pláž obejít (cca o 30 min delší cesta). Přespaly jsme v Bark Bay Hut (32 NZD/osoba) a brzy ráno se vydaly dál.

2. den treku: Část treku z Bark Bay do Torrent Bay (2-3 hodiny, 7,8 km), považován za nejúžasnější část coastal treku, vedl k našemu zklamání opět pouze lesem s ojedinělými výhledy. Odměnou na konci byl však krásný výhled na pláž v Torrent Bay. Zde jsme se bohužel nemohly příliš zdržovat, protože nás čekala nejdelší část trasy.

Část z Torrent Bay k Anchorage Hut  by za odlivu trvala pouhých 20-30 minut. My jsme měly opět tu smůlu, že byl příliv, tudíž jsme tento úsek musely obcházet a vzalo nám to další 2 hodiny navíc. Posilněny krátkou obědovou pauzou jsme se vydaly od Anchorage do cíle, tedy do Marahau (3-4 hodiny, 11,5 km). My osobně tuto část treku (mezi Anchorage a Marahau) hodnotíme jako nejkrásnější, s mnoha výhledy a určitě stojí za to si ji projít.

Tipy na závěr:

1. Doporučujeme navštívit Abel Tasman Coast Track v letních měsících především z toho důvodu, že je zde spousta možností odbočit na některou z pláží, vykoupat se či se jen slunit. Je potřeba vždy rezervace na chaty a kempy.

2. Zjistěte si v infocentru časy odlivů a přílivů, abyste nemuseli většinu cest obcházet a prodlužovat si tak trek lesem, a nebo čekat na odliv tak jako my.

3. Prošly jsme 3/4 celé trasy (38 km) za 2 dny, ale jako nejkrásnější hodnotíme část treku mezi Anchorage Hut a Marahau (11,5 km). Tento Great Walk trek  nás obecně trochu zklamal, vedl většinou jen buší bez výhledů. Pokud byste si proto chtěli dát jen malou jednodenní ochutnávku tohoto slavného treku, běžte zníměný úsek z Marahau k Anchorage Hut a zpět (23 km), nebo se do Anchorage nechte za 32 NZD dopravit lodí a zpět do Marahau běžte pěšky. V letních měsících, kdy je počasí na koupání, stojí za to dojít až do Torrent Bay na tamní nádhernou pláž a udělat si tak z jednodenního treku minimálně dvoudenní.